Door Cindy op 13 juli 2016

Cursus Omdenken: geef niet op

Als je vraagt aan mensen wat ze leuk vinden aan het ondernemerschap, komen al gauw een aantal mooie waarden naar boven: vrijheid, autoriteit, plezier in je werk. Bij het stellen van dezelfde vraag, maar dan over de minder leuke aspecten, hoor je: angst en onzekerheid. Onzekerheid over het bestaansrecht van je organisatie, over jezelf, over wat anderen (lees: concurrenten) allemaal doen en zeggen. Het is allemaal nog niet zo makkelijk. Dé boodschap: Ga omdenken en geef niet op!

Keep the faith

Ondernemen is niet voor niets een werkwoord. Vaak sta je er mee op en je gaat er mee naar bed. Je bent altijd wel met je onderneming bezig. Even sec geformuleerd: Vanuit je passie ontwikkel je een plan. Dit gaat je onderneming worden. Vervolgens voer je je plan uit en dan begint de twijfel: Hoe snel kun je klanten verwachten? Wat moet ik doen om ze aan te trekken? Doe ik het wel goed? Met name dat laatste kan “killing” zijn en vertaalt zich vaak in “ga ik het wel redden”?

Ik moet bekennen dat ik daar bij tijd en wijle ook last van heb. Jawel, je leest het goed, de business coach die op dit onderwerp andere mensen coacht. En daar is helemaal niks mis mee (tot op zekere hoogte). Ook ik kan dan de cursus omdenken gebruiken.

Twijfel is niet altijd handig, maar kan je wel motiveren weer even anders naar de zaken te kijken. Hoe lopen de zaken nu en waar zou ik nog e.e.a. kunnen bijstellen? Maar nog veel belangrijker: Hoe komt het dat ik ga twijfelen, wat is er aan de hand?

Omdenken

In plaats van dat je negatief gaat kijken naar deze twijfel, kun je er ook anders naar kijken. Het welbekende “omdenken”. Ga bij jezelf na waar je precies onzeker over bent. Zodra je dit goed hebt geformuleerd, kijk dan eens wat hier de voordelen van zijn. Schrijf deze ook op. Ik geef je als voorbeeld: “Ik merk dat ik niet de enige ben die dit doet en dus dat ik veel concurrenten hebt.” Het voordeel is bijvoorbeeld dat je nu weet dat je nog beter kunt bekijken waarom mensen voor jou kiezen. Wat maakt jou anders dan de anderen? Noteer ook de nadelen en kijk of dat ook écht nadelen zijn. Een nadeel kan zijn dat je al verwacht dat je sneller meer klanten zou vinden. Ben dankbaar voor deze les. Blijkbaar moet je ergens nog iets bijstellen. Dat bijstellen kan op heel veel fronten. Bijvoorbeeld dat je acties niet bij je doelgroep terechtkomen of dat je niet de goede prijs biedt. Maar ook dat je wellicht teveel van jezelf verwacht. Het wekken van vertrouwen bij klanten heeft tijd nodig. Ga kijken waar naar jouw idee het probleem kan zitten en wat je er aan kunt doen. En vergeet niet: negatief denken helpt je niet vooruit. Focus houden en positief worden en blijven wel!

Focus

Pak je ondernemersplan er nog eens bij. Wat is je doelstelling en in hoeverre heb je alles volgens plan uitgewerkt? En nog belangrijker: spar er eens met een buitenstaander over. Actief bezig zijn met je plan (eventueel een kleine aanpassing, maar niet continu van doel of aanpak wisselen) doet wonderen. Waarom? Je (her)pakt de focus weer, wat een cruciaal element is voor elke ondernemer. (Overigens voor iedereen die een succesvol leven wenst). Hou vol, we hebben er allemaal op z’n tijd last van, maar uiteindelijk is de ondernemer die zijn of haar plan volhoudt het beste af. Als ondernemen makkelijk was deed iedereen het wel. Dus: Geef niet op!

ps. Wil je meer inspiratie? Kijk dan op deze site.