Door Cindy op 14 september 2016

Versnellen is soms vertragen in je onderneming

Mijn blog onderwerp van deze keer is voor mij heel actueel. Er spelen zich een aantal zaken af bij ondernemers in mijn omgeving die met het onderwerp versnellen en vertragen te maken hebben. Deze ondernemers willen namelijk versnellen. Net als ik hoor en veel van mijn klanten. Je wilt zo snel mogelijk aan je gewenste omzet komen en zo snel mogelijk het gewenste aantal klanten / orders / zaken kunnen behandelen. Logisch. Dus waarom een blog over dit onderwerp? Nu, om te versnellen moet je soms juist vertragen. Een logica die nog niet bij iedere ondernemer bekend is.

Versnellen kun je zo

 

Stel je bent een ondernemer die net start. Je hebt een bedrijfsnaam en activiteit bedacht, je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en je hebt een set visitekaartjes besteld. Wat nu? Je weet dat je iets te bieden hebt en je wilt dat graag wereldkundig maken. Oh wacht even, nog gauw even een website maken en gáán! Mooi zo. Of toch niet? Iedereen die dit leest begrijpt dat dit niet zomaar gaat werken.

Toch zijn er genoeg ondernemers die dit verhaal lezen en niet durven erkennen dat zij zelf ook zo op deze manier werken. Op zich is daar niks mis mee. Immers je komt er vanzelf achter of je klanten gaat aantrekken of niet. Ik merk alleen dat ondernemers die op deze manier beginnen eigenlijk beginnen met een achterstand. De versnelling werkt je tegen.

Vertragen doe je zo

Net als met verkopen waarbij je langzaam het vertrouwen van de klant gaat winnen, zul je bij de groei van je onderneming ook vertrouwen moeten opbouwen. Als je basis goed is, heeft dat als gevolg dat je acties neemt die passen bij je onderneming. Dus als je een duidelijk doordachte missie en visie hebt van je bedrijf kun je verder gaan. En zie je wie er bij je onderneming past. En welk aanbod je klant aanspreekt en op welke manier je dit zou kunnen communiceren. Je visitekaartje en website zijn daaraan ondergeschikt.

Zo sprak ik laatst een ondernemer die ook in het versnellingsproces zit. De website is nog net niet klaar, maar voor de rest heeft deze man alles op orde. Ik vergelijk zijn proces met het bouwen van een brug. Normaal gesproken ga je kijken of er een brug nodig is en zo ja, wie gaan er dan gebruik van maken en waar deze dan moet komen. Op basis daarvan maak je een tekening en ga je aan de slag. Deze ondernemer daarentegen is begonnen met het stapelen van stenen en hoopt dat er een brug tevoorschijn komt. Dit versnellingsproces gaat hem uiteindelijk ontzettend vertragen.

Een stapje terugdoen en zien voor wie en waarom je iets doet, levert je uiteindelijk een versnelling op. Want als je focus kunt behouden, ga je juist de versnelling in. Je weet welke klant je wilt aantrekken en gaat geen energie verspillen aan klanten die niet passen bij je bedrijfsprofiel. Je weet waar deze klant zich bevindt en je schrijft daar je marketingplan voor. Je weet wat je moet zeggen om deze klant aan te trekken en hebt daarom succesvolle verkoopgesprekken.

Een bijkomend voordeel is dat dit hele proces ervoor zorgt, dat jij er klaar voor bent. Onbewust zal er bij jou ook een omslag moeten plaatsvinden, zodat jij op den duur duidelijk je weg met je bedrijf kunt bepalen. En nog belangrijker: focus kunt houden.

Need I say more?

Vertrouw op de vertraging en ga de versnelling in

Vertrouw erop dat je eerst je zaken goed moet overdenken, bezinken, sparren en mee moet stoeien. Daarna ga je pas naar stap 2.

Als laatste stap ben je met operationele zaken bezig als het schrijven van website teksten en je visitekaartje. Dit bewuste vertragingsproces levert je uiteindelijk zoveel winst op, want onbewust ga je de versnelling in. Met jouw focus op jouw passie hoef je niet al die valkuilen door en versnel je vanzelf. Is dat echt zo? Als je voortraject duidelijk en doordacht is, als je plan en je passie écht bij je passen én beslissingen neemt die hierbij passen, dan komt het zeker goed.

Ik vind dit oprecht een van de mooiste groeiprocessen waarbij je iemand kunt begeleiden. Hoe leuk is het om een ondernemer (bij) te sturen op dit pad en hem of haar zo te zien groeien.  Mijn passie en focus zijn duidelijk voor mij. En hoe is het bij jou? Durf jij over je valkuilen heen te stappen en te versnellen?

www.bedrijfveer.nl