Door Cindy op 13 oktober 2016

Concurrentie: Zegen of last?

Concurrentie: Ik kan er soms zenuwachtig van worden. Heb je net een nieuw product voor je onderneming bedacht en zie je vlak na het uitwerken ervan talloze bijna dezelfde voorbeelden van je concurrentie voorbij komen. Zucht. Of heb je net een pitch gehouden bij een netwerk, waar je tijd in hebt gestoken om deze zo uniek mogelijk te maken en hoor je vlak erna dezelfde pitch van een soortgelijk bedrijf. Nee!!! Ik had toch zo’n uniek idee en zo’n unieke strategie. Hoe kan dat nou?

En soms doet het me helemaal niks. Concurrentie bestaat niet. Ik ben uniek, dus mijn bedrijf ook. En zo is het! Maar hoe zit dat nu? Is het handig om je op je concurrenten te focussen of juist niet. Deze blog is een analyse van een fenomeen waar ik zelf niet in geloof. Ik ga nu de proef op de som nemen om te zien of mijn overtuiging klopt.

 

Concurrent of concullega

Stel je hebt een geniaal idee. Je hebt een nieuw product of dienst bedacht die je aan je aanbod gaat toevoegen. Hier zit mijn klant op te wachten! En soms hoor je diezelfde week jouw idee gewoon bij een ander. Dat kan. Ga je je idee dan aanpassen? Of ga je je juist afzetten tegen die ander? Kortom, zie jij de ander als je concurrent of is dat iemand met een soortgelijk idee en sta jij erboven? Ik zie je al denken, natuurlijk dat laatste! Maar zo eenvoudig is dat nog niet.

 

Ondernemen vanuit je hart

Je hebt het vast al eens gehoord. Vertrek vanuit je eigen kracht. Maar wat betekent dat nu? Kijk naar waarom klanten naar jou toe komen en doe daar veel meer van. Want als jouw klant bij jou komt, heb jij iets wat de ander niet heeft! Je biedt iets unieks, want je bent ook uniek. En jouw klant kiest voor jou en jouw bedrijf met een reden. Dat gebeurt uiteraard ook omgekeerd. Er zijn andere klanten die voor de andere ondernemer kiezen. Die past wellicht beter. En ook al denk jij “ja maar, die klant kan ik ook bedienen,” want die kans is uiteraard erg groot, toch kiest hij/zij voor iemand anders. Die andere persoon heeft iets of dat bedrijf biedt iets wat het meeste aansluit bij het probleem van die klant. Net zoals jij dat hebt.

Samenvattend wil ik aangeven dat de aansluiting tussen je bedrijf en hetgeen waar jouw klanten op zitten te wachten, ervoor zorgt dat jij niet naar je concurrenten hoeft te kijken. Wat is het probleem van jouw klanten en hoe los je dat op? Als je daar de focus op legt, wordt je omgeving onbelangrijk.

Bijvoorbeeld: Je bent voedingscoach en je ziet je concullega’s allemaal iets vergelijkbaars doen. Toch kan jij je onderscheiden. Wie is jouw klant? En waar is zij/hij naar op zoek? Hoe zorg jij dat jij het probleem van jouw droomklant kan oplossen? Voor de een is dat met een speciaal eetprogramma en de ander lost het met 1:1 coaching op. Maar waarom komt die klant naar jou?

Tip: Vraag het aan die klant! Je klant kan vaak haarfijn uitleggen waarom hij of zij voor jouw bedrijf kiest.

 

Het wiel opnieuw uitvinden

Uiteraard kan het zo zijn dat jouw concullega een bepaalde methodiek heeft die jou ook aanspreekt. Geen probleem, zolang je het maar niet klakkeloos overneemt. Stel: jouw concullega of concurrent maakt gebruik van een bepaalde structuur in een training of gebruikt bepaalde modellen om processen te implementeren. Als je 1:1 iets overneemt is iets niet van jou. Afgezien dat je bepaalde rechten moet betalen om zo’n systeem te mogen gebruiken. Neem het wiel over, maar niet de spaken. Giet er je eigen persoonlijke sausje of het bedrijfssausje er over heen en daar is niks mis mee. Wat dat betreft kun je veel van je concurrentie leren.

Niks mis mee, dat doen ze waarschijnlijk ook bij jou. Is het niet je werkmethode, dan is het wellicht de manier van promotie voeren. Er zijn vele zaken die je van elkaar kunt bekijken. Accepteer het en maak van die zaken gebruik die ervoor zorgen dat jouw ultieme klant dichter bij je kan komen.

 

Concurrentie: zegen of last?

Volgens mij is deze vraag inmiddels beantwoord. Zaken als “hoe” je dingen doet en “wat” je doet, zijn zaken die je kunt delen met je concurrentie. Dat hoef je niet actief te doen, maar ach, het kan geen kwaad. Zaken die betrekking hebben op “waarom” je iets doet is uniek. Jij brengt jezelf mee of jouw bedrijf, jouw bedrijfscultuur, jouw normen en waarden, jouw specifieke uitleg die hoort bij een methode, jouw energie. Die heeft niemand en alleen maar jij of alleen maar jouw bedrijf. Dus vertrouw op je eigen plan, schaaf het bij om voor jouw klant te kunnen zorgen en stick to the plan!

Tot slot: Mocht het je toch irriteren dat iemand iets van jou overneemt? Zie het als een compliment. Blijkbaar doe je iets waar hij/zij in geïnteresseerd is en dat zou zomaar ook voor jouw klanten kunnen gelden.

 

www.facebook.com/bedrijfveer

www.facebook.com/cindy.danklof

www.linkedin.com/in/cindydanklof

twitter: BeDrijfveer1