Door Cindy op 17 november 2016

De Coach in Ondernemersland

Ik ben coach. Jij ook? Mooi. Dan schrijf ik deze blog voor jou. Waarin coach jij? Lifestyle, voeding, business, therapie, studie, loopbaan, of toch maar alles. Alles? Ja hoor, ook dat kan. Coaches die alles in het leven coachen. Ben jij ook een allround coach of heb je je meer gespecialiseerd? En laat jij jezelf coachen of niet? In deze blog onderzoek ik het coach zijn en het maken van keuzes bij coaches.

Uiteraard wil ik niet iedereen over diezelfde kam scheren, maar ik hoop jou, de coach, wat overpeinzingen mee te geven. Zaken die mij bezighouden als coach en ik gok dat ze jou soms ook bezighouden.

 

Specialiseren of niet?

In de eerste helft van het afgelopen jaar behaalde ik mijn NLP Master Practitioner certificaat. Gedurende dit NLP traject wist ik het. Ik hou van coachen en het coachen houdt van mij. Ik ben in staat mensen naar zichzelf te laten kijken en ze dusdanig te begeleiden dat ze hier meer mee doen of willen doen. En mijn keuze voor “welke soort coach” was ook snel bepaald. Met mijn ruime ervaring binnen de sales & marketing kan ik heel wat kennis delen en zelf mistte ik begeleiding tijdens mijn loopbaan. Ik had vaak managers die vooral met targets bezig waren en niet met persoonlijke ontwikkeling. Deze laatste is in mijn oogpunt erg belangrijk om juist die targets en resultaten te behalen.

Het mooie is, en wellicht herken je dit, dat als je zelf met iets bezig bent, dat je omgeving daar ook mee bezig is. Ik ontdekte opeens vele “coaches in wording” om mij heen. En daar zit nogal een verschil in. Zo heb je coaches die net als ik, zich richten op een specifieke dienstverlening en soms zelfs op specifieke branches. Maar daarnaast heb je ook vele allround coaches. Waarom zou je je nu specialiseren of juist niet?

 

Specialisatie

Stel jezelf de vraag: “Stel, ik ben niet gelukkig in mijn huidige relatie. Ik loop steeds tegen de verkeerde persoon aan en ik zou eigenlijk heel graag de mr of mrs right vinden. Ga ik dan naar een relatie coach of naar een coach die alles doet.” Even voorop gezet dat je een klik hebt met al deze coaches. Ik denk dat je dan toch voor de relatie coach kiest. Iemand die wellicht ervaring heeft op dit gebied en jou kan helpen in deze specifieke situatie. Dat wil niet zeggen dat je allround coach je niet kan helpen. Maar je keuze wordt wel sterk bepaald.

Op diverse websites wordt geadviseerd hoe je een coach kunt vinden die bij je past. Vaak wordt geadviseerd een lijstje te maken met wat je op internet vindt en daarna dieper te gaan graven. Heeft iemand diploma’s, is deze aangesloten bij een beroepsvereniging, wat is de werkervaring van de coach en spreekt het je aan? De kans is groter om aansluiting te vinden bij iemand die gespecialiseerd is.

Een ander voordeel is dat je als “gespecialiseerde” coach makkelijker je doelgroep kunt bepalen. Je kunt moeilijk “iedereen” benaderen. Ik werk al 15 jaar in de marketing en het is mij nooit gelukt om een succesvolle boodschap voor “iedereen” te maken.

Toch zijn er vele coaches die zich niet op één thema of gebied toeleggen.

 

Allround

Want waarom zou je mensen uitsluiten als je er voor iedereen bent? Misschien loop je wel kansen mis? Stel je bent relatiecoach, maar je kunt ook iemand binnen zijn of haar loopbaan begeleiden. Dan loop je zo iemand mis. Ik kan de gedachtegang heel goed volgen. Deze manier van redeneren wordt echter in NLP een “away from” theorie genoemd. Omdat je niemand wil mislopen, maak jij geen keuze. Beter is het om een “towards to” theorie te hanteren. Kies omdat je voor iets gaat. Je kunt niet iedereen helpen, daar is de wereld bij wijze van te groot voor. Bij het maken van keuzes, maak je ook de keuze om je te focussen. Focus is een van de sleutels in het ondernemerschap. Dit zorgt ervoor dat je op je doel afgaat en je doel ook kunt behalen.

Zodra je geen keuze maakt en er voor iedereen bent, kun je ook geen focus aanbrengen. Sterker nog, doordat je geen keuze maakt, wordt er ook minder voor jou als coach gekozen. Heb je daar al eens bij stilgestaan? Kiezen zodat jij ook gekozen wordt. Simpeler kan het haast niet.

 

Kiezen en focus

Mijn pleidooi gaat richting de specialisatie. Ik heb er nooit spijt van gehad om iemand binnen zijn of haar specifieke werkveld te begeleiden. Niet alleen kun je mensen laten nadenken, je kunt ze ook van tips voorzien, indien daar ruimte voor is. Het is geen must, maar wel erg handig. Ik merk dat mijn klanten hier bewust voor kiezen en dus ook bewust voor mij kiezen.

Hoe zorg je er nu voor dat mensen nu voor jou als coach gaan kiezen? Ben daar duidelijk in! Door te kiezen weten je potentiële klanten waar jij (voor) staat en dat spreekt ze aan of niet. Ben je daar niet zo duidelijk in, dan is het voor iemand ook moeilijker om voor jou te kiezen. Met als gevolg dat jouw brede benadering niemand of bijna niemand aantrekt.

Succes met jouw keuzes en focus als coach. Ik hoor graag hoe jij je keuze maakt.