Elke week weer zit ik met ondernemers om de tafel om te zien hoe het met hun bedrijf gaat. Loopt het zoals je wilt, heb je voldoende klanten en hoe behaal je meer omzet? Die gesprekken voer ik zowel met vrouwen als met mannen, zowel met ervaren als startende ondernemers. Superleuk, want iedere keer heb je een totaal andere persoon voor je en moet je steeds, iedere keer weer, de welbekende “klik” maken. Of niet?
“Om een succesvol gesprek te voeren, maken we eerst een klik”: Een van de eerste zaken die ik ooit op een verkooptraining leerde. Het lijkt wel een dooddoener, maar het is, hoe uitgekauwd ook van levensbelang! Het maken van een klik is in principe het matchen met je gesprekspartner. Je maakt een eerste indruk en zowel jij als je gesprekspartner voelen zich (hopelijk) prettig bij elkaar. Dit is een hele subjectieve omschrijving wat mij betreft. Als ik voor mezelf een omschrijving zou moeten geven, dan heb ik een klik met mensen, als ik bij wijze van een grapje durf te maken in hun bijzijn. Dus: wat is dat nu eigenlijk, een leuke klik?
Volgens Psychologisch.nu zijn er vier elementen die zorgen voor een leuke klik.
Soms heb je niet veel tijd om gezellig met je gesprekspartner van gedachten te wisselen, lang te luisteren naar zijn of haar ervaringen en ook nog eens jezelf te blijven. Het kan sneller. Maar hoe dan? Tijdens mijn NLP opleiding (NLP = neuro linguïstisch programmeren) leerden we diverse technieken hoe je relatief snel kunt matchen. Communiceren zit ‘m grotendeels in je lichaamshouding. Maar liefst 59% van je communicatie wordt overgedragen via de taal van je lijf, oftewel non-verbale communicatie. Dit in tegenstelling tot woorden (7%) en tonaliteit (je stemgeluid, timbre en tempo van het spreken = 34%). Probeer eens net zo te gaan zitten als je gesprekspartner. Je hoeft niet overdreven te kopiëren, maar zoek de overeenkomsten op. Op deze manier ga je onbewust “matchen” (spiegelen) met je potentiële klant. Het resultaat is dat de klant zich prettig(er) gaat voelen ten opzichte van jou.
Ik weet het, je hebt dit wellicht al zo vaak gehoord. Toch wil ik je uitdagen om het testen, het te doen en liefst te perfectioneren. Het helpt je om snel die befaamde klik te maken om ervoor te zorgen dat je al vanaf je eerste gesprek gaat matchen en zaken kunt doen. Want zodra je gesprekspartner een klik met je heeft en je vertrouwt, dan is je basis gelegd. En dan kan het échte werk gaan beginnen. Heel veel succes met klikken deze week!
Heb jij nog leuke anekdotes of tips, laat het ons weten.