Je kent ze vast wel, die gezellige discussies op feestjes, voor school, met je vriendinnen of wie dan ook: moet ik nou op Facebook of niet en wat moet ik daar? Altijd een lastige vraag en zeker voor mij als fervent social media gebruiker. Je moet namelijk helemaal niks, maar het is misschien wel handig. “Ja, maar dan weten ze straks alles van je!” Neem maar van mij als marketeer aan dat je gegevens en je aankoopgedrag al bij genoeg bedrijven ligt zonder dat je dat in de gaten hebt. En ja, misschien is Facebook nog wel leuk ook? Al is het maar om mensen te kunnen volgen die je wat minder vaak ziet. Je hoeft niet te delen wat je niet wilt en kijken doe je wanneer je zin hebt. Wat let je?
Weet je, Facebook is een mooi instrument, vooral voor je bedrijf. Ik durf inmiddels wel te stellen dat het de meest toegankelijke marketing machine kan zijn. Nu is het wel zo, dat als je Facebook voor je bedrijf wilt gebruiken, je te allen tijden een eigen profiel moet aanmaken. Overigens, zolang jij berichten post op je bedrijvenpagina kunnen mensen niet jouw privé zaken op je eigen pagina zien staan. Je kunt dus gerust berichten posten uit naam van je bedrijf, zonder dat iemand gelijk de link naar jou legt en überhaupt je privé berichten kan zien.
Sinds 2001 ben ik al actief op Facebook en toen zag het er echt nog niet zo uit als nu. De hele vormgeving stond nog in de kinderschoenen en de site was nog volledig in het Engels. Voor mij was dit een medium om in contact te staan met mijn internationale studievrienden. Facebook heeft altijd een sociaal karakter gekend. In eerste instantie is dit medium niet opgezet voor zakelijke contacten. Deze gedachte is heel belangrijk. Facebook is en blijft een “vriendenmedium” en is niet de plek om je CV te plaatsen zoals bij LinkedIn. Waarom dan toch Facebook als zakelijk middel?
Anne Raaymakers van www.fanfactor.nl legt tijdens haar events uit dat FB een “feestje” is. Een plek waar je gezellig met iedereen kletst en waar je niet roept dat je nu 3 paar sokken voor een tientje hebt. Maar daar zit ook gelijk de kracht van Facebook in. Het platform biedt jou de kans om je bedrijf op een mooie manier te presenteren. De reden waarom mensen van je producten of diensten gebruik maken is op een aantal aspecten gebaseerd. Een van de belangrijkste aspecten is emotie. Je (potentiële) klanten moeten zich vertrouwd voelen bij je bedrijf en er een “klik” mee hebben (jawel, daar is ie weer: de klik). Facebook biedt jou de kans om dit op afstand te doen. Je kunt de gewenste sfeer creëren rondom je onderneming. Uiteraard is het handig dat deze wel matcht met je bedrijf, want mensen hebben het al gauw door als het sfeerbeeld niet overeenkomt met de werkelijkheid. Daarom is het ook van belang dat JIJ de berichten post of uitzoekt. Of iemand die jou en je bedrijf heel goed kent.
Een tweede aspect is dat Facebook enorm veel gegevens heeft verzameld, waar jij met je bedrijf op kunt inspelen. Veel mensen hebben hun interesses op FB staan, zodat jij heel specifiek kunt zoeken en adverteren. En nu hoor ik je denken: “Adverteren? Oh, moet ik geld betalen?” Nee, dat hoeft niet, maar je krijgt wel oneindig veel extra mogelijkheden tot je beschikking als je dat wel doet.
Stel jij hebt een visrestaurant in Utrecht. Voor elk leuk (gesponsord) bericht kun jij je doelgroep aangeven. Je bericht wordt dan bijvoorbeeld getoond aan alle mensen die van vis houden, in de regio Utrecht wonen en ze kijken naar 24kitchen. Hoe mooi is dat! Uiteraard kun je meer als je betaalt, maar de kosten via FB zijn relatief laag nu. Met een budget van €20 heb je al een leuk bereik.
Denk je nu nog steeds hetzelfde over FB of verander je van gedachten? Ik mag wel stellen dat als je deze blog leest, dat de kans groot is dat je ‘m via Facebook leest. Dus ach, iets zegt me dat je dit sociale medium wel waardeert tot op zekere hoogte. Gelukkig maar, want zo hoop ik jou elke week weer een beetje verder te helpen en te inspireren. Op elke dinsdag van de week kun je op mijn bedrijvenpagina BedrijfVeer op Facebook een tip vinden op het gebied van social media. En wil je echt een keer lekker aan de slag voor je bedrijf via social media, laat het mij weten en dan gaan we samen aan het werk.