Door Cindy op 28 januari 2016

Wat is jouw sleutel?

Mijn onderwerp voor vandaag is iets waar ik in het verleden mee liep te worstelen. Ik heb heel lang voor een organisatie gewerkt, waarbij hard werken voorop stond, maar waar er ook waardering was voor het personeel en het team. Samen werkte je aan een groter geheel en dat vond en vind ik heel prettig. Daarna heb ik even bij een onderneming gewerkt waarbij niet naar het grotere geheel werd gekeken; dat kwam op de tweede plaats. De cijfers waren belangrijk en je moest ervoor zorgen dat je je target haalde. En als dat niet gebeurde, dan werd er wel boekhoudkundig naar gekeken en aangepast. Tja, en wat ik toen gevoelsmatig al wist, dit is niet de werkwijze waar ik gelukkig van word. Vanaf toen ontwikkelde zich bij mij steeds meer het besef dat ik eigenlijk wel wist wat ik in een bedrijf wilde. Zo vind ik een aantal waarden belangrijk, als vrijheid, geluk en passie. Deze waarden zijn privé belangrijk, maar dus ook in mijn werk. Je werkt een groot deel van je leven, dus waarom niet volgens deze waarden? Voor mij hét moment om ondernemer te willen worden.

Waarden en normen

Een aantal gedachten gingen door mijn hoofd. Ik wil meer vrijheid! Zelf bepalen wanneer ik er voor mijn kinderen ben, wanneer ik werk en wanneer ik voor het huishouden zorg. Mij maakt het niet uit dat ik door de week mijn boodschappen kan doen (heerlijk zelfs!) en dat ik ’s avonds als de kinderen op bed liggen, nog even kan doorwerken. Lang leve flextime! Uiteraard kun je bij veel bedrijven ook werken volgens deze waarde “vrijheid” en is het nieuwe werken allang niet meer nieuw. Voor mij is er nog een andere factor die tot op de dag van vandaag enorm belangrijk is: Passie! Zonder dat is het leven niet leuk en dus ook werken niet. Zonder passie is eigenlijk niets leuk. Rick de Leeuw zong ooit: “Doe alles wat je doet met hart en ziel!” Dit is overigens hét nummer van de Tröckener Kecks waar ze het meest tevreden over zijn, maar waar ze tegelijkertijd weer opnieuw leerden hun passie te vinden:

Passie in bedrijf

In 2012 startte ik met het magazine ’s-Hertogenbosch Bruist en alles veranderde. Ik had meer vrijheid en dat leidde tot meer ruimte tot nadenken. Over wat je drijfveren zijn vooral ook waar je naar toe wilt. In het begin is dat best pittig. Je hebt nog geen idee, behalve dat je een inkomen wilt vergaren waar je van rond kunt komen. En dat kan op vele manieren. Het sleutelwoord heet wederom: passie. Want zodra je je tijd gaat besteden aan zaken die je niet met volle overgave kunt doen, dan geef je niet alles. Als je er zelf niet in gelooft, geloven anderen je ook niet. Voor mij was het al gauw duidelijk dat ik een product moest maken waarin de passie van de regio, de ondernemers en mijzelf moest terugkomen. Ik was en ben nog steeds trots op Bruist! Ik ging het magazine met veel liefde verspreiden en dat werkte! Mijn klanten kwamen op een gegeven moment zelfs naar mij toe. Ze willen graag betrokken zijn bij iets wat hen aanspreekt. En als jij doet waar je goed in bent, gaan dingen voor je werken. En dan komt het inkomen vanzelf.

Springveer

Inmiddels ben ik met mijn nieuwe bedrijf gestart om weer verder te gaan met nieuwe ideeën. Ik heb zoveel geleerd in de afgelopen jaren in de praktijk en dankzij een aantal NLP opleidingen. Samen met mijn marketing- en verkoopervaring hoop ik vele nieuwe ondernemers te kunnen helpen. Dat is en blijft toch mijn passie. In dit nieuwe traject heb ik al een aantal ondernemers verder kunnen helpen, waarbij hun eigen waarden en overtuigingen centraal staan. Weet jij al wat jouw belangrijkste waarden zijn? En weet je ze ook in je bedrijf toe te passen of in je werk? Mocht je wat hulp kunnen gebruiken dan is mijn programma “Springveer” wellicht iets voor jou. Springveer bestaat uit een workshop en een online training om je als (startend) ondernemer verder te helpen en ervoor te zorgen dat jij de klanten aantrekt die bij jou passen. Ben je benieuwd of wil je een keer met mij van gedachten wisselen. Dat kan! Mijn website www.bedrijfveer.nl is nog in ontwikkeling, maar zoek me op via Facebook of LinkedIn. Ik ben benieuwd naar jouw (be)drijfveren om je onderneming te starten of verder te ontwikkelen!