Door Cindy op 18 februari 2016

Jouw verhaal online

Op een dag word je wakker en denkt: “Ik word ondernemer”. Zo gaat dat toch? Of toch niet? Het kan zijn dat je kind van een ondernemersfamilie bent en dat het ondernemerschap je met de paplepel is ingegoten. Maar voor vele andere vrouwen (en mannen), net als ik, was het minder vanzelfsprekend. We hebben deze beslissing vaak niet zonder slag of stoot genomen.

Je vraagt je wellicht af wat dit nu te maken heeft met het onderwerp van mijn blog. Nou….. elk mens is uniek en daarmee is ook elke ondernemer uniek. Dat begint al met de manier waarop je ondernemer wordt en de beslissingen je daarin neemt. Dat maakt deel uit van jouw verhaal. Waarom ben je ondernemer en wat wil je daarmee bereiken? Beantwoorden van deze vragen zorgt ervoor dat jij authentiek, als jezelf, overkomt naar de buitenwereld.

Je vraagt je wellicht af “Maar waarom is authentiek zijn belangrijk”?

Storytelling

Mensen kopen graag bij mensen die op mensen lijken en waar ze iets mee hebben. Ga jezelf maar na. Waarom ga je bijvoorbeeld ergens graag eten. Dat is niet alleen omdat het eten lekker is. Natuurlijk is de prijs/kwaliteitsverhouding belangrijk. Maar als je heel eerlijk bent, gaat het er met name om waar je een fijne avond of middag hebt gehad. Vaak hangt dat samen met de bediening. Had je te maken met leuke obers? Of misschien kwam de kok nog even langs je tafel gelopen? Het telt allemaal mee. De persoon achter het bedrijf is ook heel belangrijk. Ik ken zelfs een restaurant dat failliet is gegaan voornamelijk door het feit dat de eigenaresse niet meer in de zaak kwam.

Dit effect geldt ook voor jou en jouw bedrijf. Mensen willen weten wie er achter zit en of ze een (vertrouwens)band met deze persoon kunnen opbouwen. Bij wie voel jij je fijn?

Dus als je je bedrijf op je website of voor mijn part op de bedrijvenpagina van Facebook gaat presenteren, zorg dan dat je zelf ook in beeld komt. Niet alleen met een foto, maar ook met je verhaal. Wat heb jij gedaan om te komen waar je nu bent. Waar liep je tegenaan en hoe vond die worsteling plaats. En wat kunnen je (potentiële) klanten nog van jou leren, van jouw verhaal. Met name die worsteling is interessant, want die gaat gepaard met een bepaalde emotie. En in die emotie kunnen mensen zich herkennen. Meer informatie over het wat, hoe en waarom kun je vinden via http://www.thestoryconnection.nl/Over-storytelling/Wat-is-storytelling-Wat-is-een-verhaal

Jouw verhaal op jouw website

Een mooi voorbeeld van hoe je jezelf persoonlijk op een website kunt presenteren vind je bij www.stijlvolcreatie.nl. Rosanna laat zich van haar unieke kant zien en kan vrouwelijke ondernemers helpen bij het vertellen van hun verhaal en de vormgeving die daar bij hoort.

Jouw verhaal op jouw website (en jouw persoonlijke berichten online, maar daarover meer in een volgende blog) zorgen ervoor dat je publiek een band met jou gaat opbouwen. Die band zorgt weer voor klanten. Want daar draait het uiteindelijk toch om? En hoe leuk is het om klanten te gaan helpen met problemen die jij ook kent.

Over een paar weken komt mijn website in de lucht. Daar staat ook mijn verhaal op. Laat je me weten wat je er van vindt? En worstel je nog met jouw verhaal? Laat het mij weten. Ik wil je graag helpen met wat jou uniek maakt.