Op de ochtend dat ik deze blog schrijf ben ik mijn discussie van zojuist met mijn klant nog aan het laten bezinken. We hadden een heftig gesprek en dat is niet iets wat vaak bij mij voorkomt. Ik ben nogal een conflict mijdend type en word ook niet zo snel boos. Vanochtend moest ik even functioneel kwaad worden en ik hoop dat dit tot inzicht leidt bij mijn klant. Afgezien van wat dat bij mij doet en bij mijn klant was het punt van discussie: zichtbaarheid. Hoe zorg je dat mensen/klanten naar je toekomen? Simpelweg adverteren in een magazine met een aanbiedinkje was 10 jaar geleden nog afdoende, maar nu niet meer. Wat staat ons nu te doen?
Stel je staat ergens met iemand te praten en die persoon heeft mogelijk interesse in jouw product of dienst. Dat kan tijdens een netwerk event zijn, een feestje of zelfs als je ergens staat te wachten, maakt niet uit. Dan is het handig dat je bijvoorbeeld een visitekaartje bij je hebt. Via dat kaartje of iets anders kunnen die mensen naderhand je webpagina of voor mijn part de bedrijvenpagina op facebook vinden. Ondanks dat iemand jou op dat moment persoonlijk spreekt, vinden mensen het soms handig om dingen nog te kunnen nalezen en te checken. Veel mensen hebben de behoefte om overtuigd te raken dat ze een gesprek met jou moeten/willen aangaan. Niet iedereen neemt een beslissing in één keer. Soms wil men zijn of haar aankoopmotief kunnen bevestigen.
Ben jij “vindbaar”? Helemaal prima. Maar ik geef het je te doen hoeveel mensen een website “nog in ontwikkeling” hebben of 3 likes op hun FB pagina. Weet je, je moet ergens beginnen en vooral als startend ondernemer is dat nog niet zo makkelijk. Maar ga er wel mee aan de slag. Jouw lead wil namelijk voor zichzelf verifiëren dat jij wellicht de persoon bent of de diensten/producten hebt waar hij/zij naar op zoek is. Nog los van hoe serieus je wordt genomen of betrouwbaar gevonden als je geen fatsoenlijke website hebt bijvoorbeeld.
In de discussie van vanochtend met mijn klant blijkt dat die dingen niet voldoende aanwezig zijn. Tijdens ons kennismakingsgesprek heb ik de klant daar op gewezen en deze klant heeft (herhaaldelijk) besloten om deze zichtbaarheid niet op de prioriteitenlijst te zetten. Prima. Een advies blijft een advies. Maar deze klant vraagt zich nu af waarom er geen reactie op de advertentie komt die hij elke maand in het magazine plaatst. Tja, dat is niet zo moeilijk als je niet (op diverse manieren) kunt vinden met welk probleem de klant bij jou geholpen wordt. Het lijkt soms zo simpel en toch doen we het niet.
Met een website waar als eerste kernachtig getoond wordt waar jij jouw (toekomstige) klanten mee kunt helpen, wat jou uniek maakt daarbij, is essentieel. Daarnaast zijn je eigen activiteiten ook doorslaggevend. Een bedrijvenpagina op Facebook is flexibel en je kunt er berichten op posten die met de waarden van je bedrijf te maken hebben. En ja, ook die artikelen of advertenties in een blad werken mee. Hoe vaker iemand je bedrijf ergens “tegenkomt” hoe beter het beklijft. De frequentie speelt dus een belangrijke rol. Onderzoek wijst uit dat je minimaal 6x moet “voorbijkomen” voordat iemand jouw logo/naam/bedrijf onthoudt. Maar daarnaast is de inhoud van de boodschap heel belangrijk en eventueel de creatieve vorm. In mijn volgende blog ga ik dieper in op adverteren en waar je rekening mee moet houden met je reclame boodschap.
Wil je meer weten over je zichtbaarheid en met name je online zichtbaarheid, dan kun je de webstie van www.marketingfacts.nl eens raadplegen.
Maar voordat je verder gaat met communiceren van je boodschap, is je (passieve) zichtbaarheid essentieel. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: zorg dat jouw potentiële klanten, oftewel je leads, je kunnen vinden. En dat ze kunnen vinden dat jij wilt dat ze vinden. Met anderen woorden: Zorg dat er pakkende teksten (met de juiste zoekwoorden) op je website staan, liefst met referenties van je bestaande klanten. Je bouwt je bedrijf vanaf de basis en als die basis niet stevig staat is het vervolg ook wankel. Het loont de moeite om te investeren in een goede website en een goede basis. Een bedrijvenpagina op Facebook kost niks.
Bouw aan je zichtbaarheid. Want als jij je bedrijf laat zien, laat de klant zich ook aan jou zien.