Het zelfstandig ondernemerschap heeft zo z’n uitdagingen. Je hebt een droom, een plan en als het goed is, weet je ook hoe je het gaat aanpakken. Daarbij heb je ook het nodige geld, lees startkapitaal nodig. Zo zou het kunnen en moeten verlopen. Toch kom ik iedere week weer vele ondernemers tegen die dat niet weten of niet doen.
Afijn, als je wel een plan hebt, dan weet je waar je naar toe wilt met je onderneming. Je hebt naast je plan hopelijk ook wat geld achter de hand. Weet jij hoelang jij vooruit kunt zonder een salaris en financiële zekerheid? En heb je dat ook in kaart gebracht?
Toen ik met mijn nieuwe onderneming startte had ik exact uitgerekend tot hoe lang ik de tijd zou hebben, voordat ik zou moeten stoppen met mijn bedrijf. Is dit een goede strategie? Nu ik beter weet, heb ik zo mijn twijfels.
Toen ik ooit met ondernemen startte zat ik in een uitkeringssituatie. Ik denk dat ik 1 maand gewoon een uitkering heb gehad en toen was ik het beu. Ik wilde mijn hele leven al voor mezelf beginnen en nu zou toch wel een hele mooie gelegenheid zijn. Het UWV biedt de kans om dit te doen met (deels) behoud van uitkering. Dat scheelt al behoorlijk. En daarnaast had ik nog een bonus van mijn vorige baan. Maar wat als je dit niet hebt?
Hoe ga je het dan aanpakken? Een lening van de bank, bij vrienden lenen, crowdfunding? Er zijn vele mogelijkheden om aan een startkapitaal te komen, maar durf je dat ook?
Ik kom veel ondernemers tegen die starten als coach. “Lekker goedkoop,” denken ze dan. Maar is dat ook zo? Ik denk persoonlijk dat je niet vanuit de “angst” moeten redeneren, maar vanuit vertrouwen. Je stelt niet voor niks een plan op. Laat staan dat je als coach moeten starten omdat dit je passie is, niet omdat je dan minder startkapitaal nodig hebt, maar dat terzijde.
Hoe je vervolgens aan geld komt is een logisch vervolg. Dus in plaats van dat we ons focussen op het “niet hebben van geld”, kun je beter kijken naar wat je nodig hebt en van daaruit verder gaan. Ik moedig nu absoluut niet onverantwoord opnemen en investeren van financiën aan. Zeker niet. Maar wel dat je realistisch moet zijn. Met geen geld, zet je geen geld om. Met meer geld, zet je meer om.
Maar waar ga je dan in investeren? Voor veel ondernemers is het eerste jaar behoorlijk intensief qua kosten. Toch is een goede start geen duurkoop. Zorg goed voor je onderneming en jezelf. Dat verdien je ook weer terug. Met een “magere” start kun je ook magere resultaten verwachten. Kijk naar wat je écht nodig hebt om je business te laten slagen. Hoeveel klanten of omzet heb je op jaarbasis nodig en welke stappen ga je ondernemen om daar te komen? Je zult zichtbaarheid moeten kweken. Dat kun je met een website doen en met een FB bedrijvenpagina. Dat laatste kost in eerste instanatie niets, enkel je tijd. Maar daarna wil je wellicht adverteren. En een goede website die straks ook vindbaar is, is essentieel. Zelf een website in elkaar knutselen kost veel tijd, veel duurzame tijd, die je beter elders kunt besteden (of het moet je werk zijn uiteraard). Als ik kijk wat ik nu echt nodig heb gehad, kom ik tot het volgende:
Allereerst heb je een bedrijfsnaam en een huisstijl nodig. Zodra je weet wat je wilt is het van belang om een goede duidelijke naam te verzinnen en een huisstijl die daar bij past. Beide zorgen voor een professionele uitstraling. Zie het als een investering in een goede keuken of badkamer. Je hebt het nodig, maar het is ook handig als alles bij wijze van 20 jaar mee kan gaan. Daarnaast moet dit worden vertaald in een aantal promotiemiddelen zoals een website en visitekaartjes. Laat staan ander promotiemateriaal. Mensen moeten je wel kunnen vinden en liefst op een professionele manier. Tot slot schaf je producten en/of diensten aan die passen bij je doelgroep. Ook dat kan aardig je budget aantasten.
Buiten je business heb je ook nog andere “verplichtingen”, zoals de boekhouding. Als je het geweldig vindt om alles bij te houden en de belasting te berekenen, ga je gang! Aan de andere kant zijn er denk ik best wel wat ondernemers, die de boekhouding niet als ‘favorite thing to do’ op de lijst hebben staan. Ik al helemaal niet. Tegenwoordig kun je voor een klein bedrag per maand alles uitbesteden. En wat ik tot slot ook nog heb gedaan is een investering in een bedrijfscoach.
Huh? Ik hoor je nu denken, investeer jij in een coach Cindy? Ja, ook ik heb iemand nodig die de helicopterview kan houden en die af en toe met mij kan sparren en mij op mijn pad houdt. Sterker nog, ik heb een aantal coaches op diverse gebieden.
Van deze keuze heb ik nooit spijt gehad. Het is en was een behoorlijke investering, maar ik ben erg blij dat ik het heb gedaan. Dat zorgde voor een versnelling in mijn bedrijf en ik kon de nodige valkuilen vermijden.
Dat wil niet zeggen dat jij ook een coach moet zoeken. Dat is voor iedereen persoonlijk. Maar volg wel coaches en informeer je regelmatig. Tegenwoordig kun je makkelijk informatie bij diverse sites vinden en blogs lezen van specialisten op de gebieden, waarbij jij hulp zou kunnen gebruiken.
Ik vind het heerlijk om af en toe samen met een van mijn coaches te sparren of de financieel adviseur. Je hebt immers een professioneel bedrijf en hoeft niet alles zelf uit te vogelen. Want alles wat je zelf doet kost uiteindelijk ook geld. Geld dat je liever binnenhaalt met de werkzaamheden waar jij goed in bent. Ik tenminste wel.
Deze blog heeft niet tot doel om je te stimuleren om met een business coach samen te gaan werken (ondanks dat ik persoonlijk vind dat het je geweldig kan helpen), maar om je bewust te maken van het feit dat je geld nodig hebt. Money makes money. Een oeroude wet die nog steeds geldt. Dus ben je van plan om voor jezelf te beginnen, maak een plan en ook een financiële begroting. Denk na over wat je nodig hebt en hoe je dat gaat regelen. Vind je dat nog niet zo gemakkelijk. Bij veel accountantskantoren kun je een gratis adviesgesprek aanvragen om te zien wat je kunt doen. Geloof mij: Investeer in je onderneming en jezelf als ondernemer. Je verdient het dubbel en dwars terug!