Op het moment dat ik deze blog schrijf zit ik niet in mijn thuiskantoor in Breda of mijn vaste werkplek in Den Bosch. Vandaag ga ik flexwerken en heb ik een plek gereserveerd via seats2meet en zit ik op het Ricoh Open. Waarom? Thuis kun je net zo goed een blog schrijven. Toch heeft het zo z’n voordelen om een keer buiten de deur te werken. En laat dat nu net het onderwerp van deze blog zijn.
Dit onderwerp doet me ook denken aan stukje inhoud van de starters verkoopworkshop bij BeDrijfveer. Deze is gericht op ondernemers voor wie verkoop van belang is. Vooral voor ondernemers die nog niet helemaal thuis zijn in verkoop of bij wie het niet loopt zoals zou moeten. En een van de stappen die tijdens deze workshop wordt besproken is je actieve zichtbaarheid. Je wilt een band opbouwen met je toekomstige klant, maar ook je band verstevigen met je bestaande klant.
Dit vereist discipline. Regelmatig je gezicht laten zien doet wonderen, maar dat zal niet bij een eerste of tweede keer zo zijn. De band met je (toekomstige) klant is in die zin niet een vanzelfsprekendheid. Je moet er iets voor doen.
Dat kan op diverse manieren. Ga erop uit. Van een gezellige netwerkborrel tot een lezing of een open dag. Het maakt niet zo gek veel uit, zolang je maar de gelegenheden kiest waar je direct of indirect toegang hebt tot je doelgroep. En kies ook vooral iets uit wat bij je past. Ik zou daar graag het hoe en wat over willen uitleggen in deze blog, maar dan ben ik bang dat de blog te lang wordt en ik je interesse ga verliezen. Dat mag je in een van de workshops ervaren 😉 In deze blog behandel ik de waarom.
Ik heb er vandaag voor gekozen om bij seats2meet te werken. Een flexwerk concept, zoals je er wel meer in diverse steden en gebieden hebt, al dan niet lokaal of landelijk georganiseerd. Afijn, ik ga je niet vermoeien met allerlei namen en bedrijven, maar het concept is erg leuk én nuttig.
Leuk, omdat je een keer in een andere omgeving zit, verandering van spijs doet eten niet waar. Nuttig, omdat je met andere ondernemers aan één tafel zit te werken. Ondernemers die net als jij op zoek zijn naar relaties, klanten, netwerken en sparringpartners. Het gevolg hiervan hoef ik niet uit te leggen. Flexwerken op flexplekken zijn in die zin ook ideaal voor zelfs de meest introverte ondernemer. Een aantal van mijn klanten zijn ondernemers die echt niet zitten te wachten op netwerkborrels of andere “profileer” gelegenheden. Een aantal daarvan wijten dit gebrek aan enthousiasme voor zulke gelegenheden aan hun introverte karakter. Ik kan me dat heel goed voorstellen. En speciaal voor deze groep ondernemers is zo’n flexplek buiten de deur erg handig. Je werkt lekker in je eigen cocon wanneer je zin hebt en op de een of andere manier raak je altijd in contact en in gesprek met andere ondernemers. Uiteraard als jij vastberaden bent om in die “werkcocon” te blijven zitten, gaat dat ook gebeuren. Maar doe eens gek: bied iemand naast je een kop koffie aan. Makkelijker kan bijna niet.
Een ander voordeel van flexwerken is die verandering van spijs. Je zit in een andere omgeving, komt andere mensen tegen en je voelt een andere energie. Voor mijzelf levert dat altijd de nodige inspiratie op, zie hier deze blog. En als ik dat zo voel, dan zijn er vast vele andere mensen die dat ook zo beleven. Dit is voor mij nog niet zo makkelijk om deze ervaring in een blog te omschrijven, maar ik kan het je van harte aanbevelen om eens uit te testen.
Ik ben na deze ervaring zeker van plan om vaker buiten de deur te werken. Het heeft mijn horizon weer wat breder gemaakt en ideeën en inspiratie toegevoegd. En mocht je een keer in de Brabantse provincie willen flexwerken? Laat het mij weten, ik ontmoet je graag. Met koffie!