Door Cindy op 21 juli 2016

Advertenties: werken ze nu wel of niet?

Advertenties. En dan met name advertenties in bladen en kranten. We hebben er allemaal een mening over. Ik zal een aantal meningen op een rijtje zetten, waarvan ik durf te wedden dat jij een of meer van deze uitspraken zelf ook gedaan hebt.
“Advertenties hebben geen effect.” “Advertenties in bladen worden door niemand gezien of gelezen.” “Advertenties werkten vroeger, nu niet meer.” “Advertenties zijn weggegooid geld.” “Advertenties werken alleen voor bepaalde branches.” Herken je dit? Misschien heb jij wel een andere mening. Dan hoor ik dat overigens graag.

Voorwaarden voor goede advertenties

Zoals je misschien weet, of niet, heb ik jarenlang advertenties verkocht voor mijn lokale magazine. Ik schrijf deze blog bewust op dit moment. Op dit moment ben ik gestopt met het magazine. Anders zou deze blog een groot reclameblok kunnen zijn voor het magazine en dat is zeker niet mijn bedoeling. Mijn doel van dit blog is om je mee te nemen richting voordelen én nadelen van advertenties, zodat je wellicht met andere ogen naar dit onderwerp gaat kijken.

Met adverteren bedoel ik dat je je bedrijf profileert met een invulling in een blad of krant of online. Je hebt diverse formaten, met vooral afbeeldingen of juist met tekst (redactioneel/advertorial). Je kunt het op diverse manieren invullen. Elke manier heeft weer een ander effect, maar ze hebben een grote gemene deler. Je bedrijf (en mogelijk ook jij) komt onder de aandacht.

En nu hoor ik je denken: “Nou, als ik met mijn advertentie op de linkerpagina tussen allerlei andere advertenties sta, weet ik zeker dat ik niet onder de aandacht kom.” Dat klopt, die kans is een heel stuk kleiner. De plek, de kleur, het formaat en inhoud van de advertentie zijn zeer bepalend. Ik heb jarenlang een opticien in het blad gehad, die tussen andere advertenties in stond. Maar met zijn opvallend kleurgebruik (oranje) en aantrekkelijke foto van een model met zonnebril, trok zijn advertentie zeker de aandacht. Hoe kleiner het formaat, hoe meer tekst erin gepropt wordt en hoe onopvallender het kleurgebruik (in vergelijking met de andere advertenties), hoe kleiner de kans op succes.

De kracht van het onderbewuste

Maar hoe weet je nu dat je advertentie gezien wordt. Stel, je voldoet aan alle bovenstaande voorwaarden, hoe weet je nu dat het effect heeft?

Dat weet je niet. Echt niet. En waarom niet en waarom zou je dan überhaupt moeten adverteren? Dat ga ik je nu uitleggen.

Adverteren speelt zich op onderbewust niveau af. Heel ons menselijk functioneren vindt voor 10% bewust plaats en voor 90% speelt zich alles in je onder- en onbewuste af. Even ter informatie: Op onbewust niveau bevinden zich de lichaamsfuncties bijvoorbeeld. Je hoeft namelijk niet te onthouden wanneer je moet ademhalen. Logo’s, kleuren, afbeeldingen, pakkende teksten, enzovoort worden onderbewust opgeslagen. Stel je ziet dit logo:   Jij weet meteen welk bedrijf dit is. Dit heb je ergens in je onderbewuste opgeslagen en kun je weer bewust naar boven halen.

Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf ‘top of mind’ komt bij je (potentiële) klant, is het van belang om herhaaldelijk voorbij te komen. Dit kan met advertenties, maar ook bestikkering van je auto, etc. Zodra een logo meer dan 6x voorbij komt bij iemand, dan is de kans groot dat deze in het onderbewuste is opgeslagen. Kan die klant vervolgens dan vertellen dat hij jouw advertentie heeft gezien? Soms wel, maar vaak niet. Vaak weet je niet meer waar je dit hebt gezien. En dat is wat adverteren ook lastig maakt. Iemand kan niet altijd terughalen waar een herinnering vandaan komt. Het heeft mijns inziens ook weinig zin om een onderzoek te doen waar iemand jouw logo of advertentie gezien heeft. Dit moet je weer bewust kunnen ophalen, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Ankeren in de reclame wereld

Dit proces van opslaan en onthouden wordt binnen NLP gezien als een “ankerprocedure”. Zo kun je een verschil maken tussen visuele ankers (zoals logo’s), auditieve ankers (Je hoort een bekende melodie of zin, zoals: “Heerlijk Helder…”) en kinesthetische ankers (die voel je en daar wordt in de reclame wereld niet veel mee gewerkt). Bij radio reclame denk je eerder aan auditieve ankers en bij bladen aan visuele ankers. Bij TV en online reclame heb je natuurlijk beide mogelijkheden. Wil je meer over NLP en ankeren leren, via de Nederlandse Vereniging voor NLP kom je meer te weten (www.nvnlp.nl) of volg eens een dagtraining NLP ter informatie bij een van de vele instituten. Zelf heb ik ooit een dagtraining gevolgd bij de Kaber groep. Zie www.kaber.nl

Wel of niet adverteren?

De beslissing om wel of niet te adverteren is met name een vertrouwenskwestie. Het gaat erom dat jouw potentiële klant vertrouwd raakt met jouw bedrijf en dan helpt dit “opslag systeem” erg goed. Wil jij daar als bedrijf geld aan spenderen? Dat is een keuze die jij zelf moet maken. Je hebt vele mogelijkheden en kijk goed hoe je een advertentie opmaakt en waar je deze plaatst. Het heeft pas zin om te adverteren via een bepaald medium als je weet dat jouw (ideale) klant past binnen de doelgroep van het betreffende medium.