Door Cindy op 2 februari 2017

Wat doet een visie voor je onderneming?

Ooit ben je je onderneming gestart. Je bedacht een naam voor je onderneming, bedacht er een visie bij en welke route je ging nemen, liet een website bouwen (of maakte deze zelf) en alle dingen die je als ondernemer doet. En nu ben je een jaar, misschien wel 2 jaar, 5 jaar, 10 of 20 jaar verder.

In het begin van je onderneming barstte je van de ideeën. Tenminste, ik kom dat bij veel ondernemers tegen, inclusief mijzelf. Maar hoe houd je dat “begin” enthousiasme vast en ga je je strategie bepalen? Vooral als alles op een gegeven moment door elkaar lijkt te lopen. Je “to do” lijst begint uit te puilen, hoe houd je nu alles bij? En hoe houd je het overzicht en ruimte voor nieuwe ideeën en energie. Dat is nog niet zo makkelijk.

 

Visie als handleiding voor je bedrijf

 

In de laatste weken heb ik vele gesprekken gevoerd met startend ondernemers. Een groot deel weet waar ze naar toe willen en hebben een aardig idee hoe ze het voor elkaar kunnen krijgen. Een ander deel verkeert nog in de beginfase dat alles interessant lijkt en nog geen richting lijken te kunnen bepalen. Een enkeling lijkt wel een losgeslagen projectiel. Niet alleen is alles interessant, maar zij willen ook alles doen. En dan heb je nog de gedwongen startend ondernemer. Ik kom mensen tegen die eigenlijk liever in loondienst zitten. Liever niet met een onderneming bezig willen zijn, zelf moeten bepalen hoe ze hun dagen gaan vullen, laat staan dat ze om zichtbaarheid vragen.

Voor al deze mensen, voor al deze ondernemers is er een plattegrond in deze nieuwe omgeving en dat is je visie (en je missie, maar voor het gemak heb ik het in deze blog over visie). Als je een sterke visie hebt, die duidelijk aangeeft wat jij met je bedrijf wil, voor wie en waarom, dan heb je jouw “handleiding” te pakken. Je weet wat jij wilt en wat bij jou past, je kunt hieruit afleiden welke klanten bij je passen, wat je tegen iemand moet zeggen als hij/zij vraagt wat je doet en je kunt er uiteindelijk een volledig marketingplan voor samenstellen en je bedrijf gaan presenteren.

Nu denk je vast bij jezelf: ja natuurlijk Cindy, dat is toch logisch. Mooi. Fijn dat je dat vindt. Ken jij je visie? Kun je ‘m zo opnoemen? Wat is nu de doelstelling van jouw bedrijf? Ik durf best te beweren dat het even zoeken is voor je. Of je nu een ZZP’er bent of eigenaar van een bedrijf met 100 personen, dat maakt niet uit. Ieder bedrijf kent haar weg met een duidelijke visie.

 

Visie als fundament voor je bedrijf

Ik kom ondernemers tegen die denken dat een visie iets is wat je voor de Kamer van Koophandel moet ontwikkelen. Aan de andere kant zijn er vele ondernemers die het belang erkennen van een goede visie. Ik kan het ook omdraaien: 8 van de 10 keren kun je moeilijkheden binnen je bedrijf oplossen door weer naar je visie te kijken. Soms klopt je visie gewoonweg niet meer en volg je een koers die niet bij het fundament van je bedrijf past. Je bouwt een scheef huis als het ware. Zorg dat je visie altijd in lijn is met wat je met je bedrijf wilt bereiken.

Het bijkomend effect is dat je, zoals eerder omschreven, een duidelijke handleiding hebt voor je verdere beslissingen binnen je bedrijf. Dat zorgt voor focus, groei, je versnelt in je bedrijf en stapt over valkuilen heen. Het voorkomt dat je niet weet waar je mee bezig moet zijn en het “projectiel” effect wordt veel minder. Je weet welke klanten bij je passen en je zet marketing instrumenten in die hier weer bij passen.

 

Visie als kracht instrument

Een goede visie van je bedrijf zorgt ervoor dat jij duidelijk weet wat je wilt en dat straal je uit. Daarmee trek je sowieso al klanten aan, want je houding en uitstraling bepalen nog altijd 55% van je communicatie. Daar kan geen woordelijke uitleg tegenop. Overigens plaats ik er nog 1 kanttekening bij: je moet er wel in geloven. Dan sta je pas echt in je kracht met je onderneming.

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waar een goede visie aan moet voldoen? Je hebt vele officiële definities die je van allerlei websites kunt halen of uit boeken. Een fijne site vind ik persoonlijk: www.visie-strategie.nl, waar je ook mooie voorbeelden kunt vinden. Je kunt ook op wikipedia visie, missie en strategie opzoeken. Let op: elk boek en elke site hanteert weer een andere definitie en neemt andere aspecten mee. Dus kies een bron waar jij goed mee uit de voeten kunt.

Laten we voorop stellen dat het handig is dat je je ambitie vertaalt in een visie en omschrijft waar je bedrijf voor staat. Waar wil je met je bedrijf naar toe en wat is je droom?

Ik wens je veel succes met het (her)definiëren van het bestaansrecht van je organisatie. Het klinkt op deze manier wat zwaar en zie het ook maar zo. En als je twijfelt, ga er eens met een aantal ondernemers over sparren. Je bent er uiteindelijk als de visie goed voelt, je bedrijf richting gaat geven en hij bij jou (en je collega’s) past.