Door Cindy op 16 maart 2017

Leads: 50 manieren om aan klanten te komen

Leads. Wat zijn dat eigenlijk? Letterlijk: een lead is iemand die op weg is om (jouw) klant te worden. De weg die “leidt” (to lead) naar klant zijn. Zij bevinden zich binnen je doelgroep. Om zaken te kunnen doen hebben we leads nodig. Dat is voor elke branche weer anders. Toch komt het vaker voor dat je actief op zoek moet gaan naar leads. En soms krijg je ze cadeau, als je bijvoorbeeld namen via andere mensen ontvangt. Dan spreken we van warme leads. Maar hoe doe je dat? Hoe vind je leads, koud of warm? In deze blog 50 manieren om aan leads te komen en er zijn er nog veel meer!

Laat deze tips inspiratie voor je zijn, zodat jij aan leads gaat komen. Uiteraard zijn niet alle mogelijkheden van toepassing op jouw situatie. Haal eruit wat jou helpt zou ik zeggen.

 

Lezingen/seminars/webinars

Spreken in het openbaar bied je mogelijkheden die goed werken om leads aan te trekken. Mensen leren JOU namelijk kennen en dat is een voorwaarde voor verkoop. Lukt het niet om te spreken op een event of wil je dat niet? Dan kun je wel als deelnemer aanwezig zijn. Ook dat biedt perspectief.

  • Zelf spreken bij je netwerk, waar je zelf bij aangesloten bent;
  • Zelf spreken bij andere netwerken;
  • Spreken op of deelnemen aan lifestyle of vakbeurzen waar jouw doelgroep komt;
  • Spreken op of deelnemen aan een startersbeurs voor ondernemers, zoals de startersdagen.com;
  • Spreken bij een workshop van een andere ondernemer/organisator, zoals strategiemetballen;
  • Spreken op of deelnemen aan social media events, zoals het Facebookevent van Anne Raaymakers;

 

Netwerken

Sluit je aan bij een netwerk waar jij je prettig bij voelt en met voorwaarden die passen binnen jouw missie en visie van je onderneming. Ik noem een aantal voorbeelden:

Workshops & trainingen

Organiseer ze zelf of ga naar andere workshops om mensen te ontmoeten. Dit kun je volledig in eigen beheer doen of bij een netwerk of samen met een aantal andere ondernemers/bedrijven:

  • Organiseer een workshop binnen jouw expertise;
  • Organiseer samen met een andere ondernemer een workshop of training die aansluit bij jouw doelgroep;
  • Organiseer een thema dag;
  • Organiseer een VIP dag voor je beste klanten en laat ze iemand meenemen;
  • Organiseer een lezing;
  • Organiseer een wandeling;
  • Ga golfen of doe een andere sport, waarbij je de mogelijkheid hebt om tussentijds te kletsen en elkaar te leren kennen. Als je focus puur alleen op de sport ligt, mis je je doel;
  • Organiseer een informatie avond;
  • Organiseer een inspiratie middag;
  • Organiseer demo’s, eventueel samen met anderen;
  • Nodig je leads ook uit voor vervolg trainingen, lezingen en workshops!

 

Sociale media / online media

Via social media kom je makkelijk onder de aandacht. Je hebt hier helaas geen “live” mogelijkheid, maar filmpjes en (bewegende) beelden kunnen je al aardig op weg helpen.

  • Advertenties op Facebook m.b.t. jouw diensten, workshops, evenementen, etc;
  • (gesponsorde) berichten op Facebook, al dan niet gericht op een doelgroep;
  • Groepen op Facebook voor ondernemers, ondernemende vrouwen, directeuren of een specifieke branche;
  • Je eigen profiel naast je bedrijvenpagina op Facebook kan uiteraard ook helpen;
  • Groepen op LinkedIn;
  • Je eigen (en aangelinkte) netwerk op LinkedIn bereiken via berichten op de tijdlijn of juist persoonlijk;
  • Bedrijvenpagina op LinkedIn;
  • Twitter volgers analyseren;
  • Twitter berichten over je activiteiten;
  • Instagram berichten. Kijk vooral ook wat collega ondernemers doen;
  • Instagram advertenties;
  • Andere social media als Pinterest, Snapchat, Google +. Volg die media waar jij je doelgroep tegenkomt;
  • Columns op eigen en andere websites;
  • Blogs/vlogs op eigen en andere websites;
  • Lokale thema websites waar jouw bedrijf bij past;
  • Lokale of landelijke nieuws websites;
  • Versturen van nieuwsbrieven aan je eigen netwerk, maar andere netwerken is ook interessant;
  • Vindbaar zijn via lokale of landelijke databases (let er wel op dat je jezelf kunt presenteren. Alleen je (bedrijfs)naam is niet voldoende);
  • Jezelf presenteren in nieuwsbrieven van andere ondernemers/bedrijven;

 

 

Offline media

Via de “traditionele” media kun je ook aan leads komen. Vlak deze middelen niet uit! Ze vergen vaak een grotere investering dan bij de sociale media, maar geven je wel een totaal ander platform.

  • Interview of columns in lokale of landelijke krant;
  • Advertenties in kranten of bladen;
  • Berichten/interviews in eenmalige uitgaven voor sponsordoeleinden;
  • Andere vormen van sponsoring;
  • Reclame op je auto (ja, ook dat levert attentiewaarde op die zorgt voor leads!)
  • Bord in je tuin of op je huis (als er veel verkeer langskomt);
  • Ledscherm of narrow casting (denk aan doelgroep!)
  • Kies een aantal mooie bedrijven uit en kijk of jouw materiaal daar mag liggen en vindbaar is.

 

Deze lijst van 50 mogelijkheden vormen een begin. Een begin om te kijken wat handig voor jou is en werkt. Probeer iets niet 1x, maar vaker. Dan pas kun je een conclusie trekken of iets werkt voor jou. En hoe leuk zou het zijn om deze lijst langer te maken. Heb je nog tips of ideeën: zet het erbij. Laten we elkaar vooral helpen om “makkelijk” zichtbaar te worden bij je potentiële klant. Pas dan wordt ondernemen écht leuk!