Door Cindy op 12 april 2017

10 hardnekkige overtuigingen van ondernemers

Voordat jij deze blog gaat lezen (oh nee, je leest ‘m nu al ?) ga ik je alvast melden dat je bij iedere overtuiging denkt, he, dit ken ik. De kans is aanwezig dat je deze overtuiging niet meer hebt of misschien wel nooit hebt gehad. Toch kom ik ze verbazingwekkend vaak tegen tijdens mijn dagelijkse coachingsgesprekken. Hoe zit dat dan? Afijn, oordeel voor jezelf. Mijn blog heeft reflectie tot doel. Het is aan jou wat je er mee doet.

Overtuiging 1: Je moet hard werken om succesvol te zijn.

Als ondernemer moet je hard werken. Liefst meer dan 40 uur. Bij 80 uur ben je pas echt succesvol. Ik kan me best voorstellen dat als je net begint dat alles behoorlijk veel tijd kost. Maar als je al een aantal jaren bezig bent, zou je toch kunnen verwachten dat alles in goede processen verloopt en dat er zelfs routine in je werkzaamheden is geslopen. Het gaat namelijk om efficiënt werken. Dit hoeft niet meer dan 40 uur per week te kosten. Alles wat daarboven zit is waarschijnlijk niet efficiënt. Hoe weet je nu of je efficiënt werkt? Kijk eens naar je werkzaamheden: als je zomaar op een dag 4 uur kunt toevoegen en je hebt je werkzaamheden nog niet af, dan is het tijd om naar je processen, prioriteiten en werkverdeling te kijken.

Overtuiging 2: Je prijs bepaalt hoeveel klanten je gaat aantrekken

De strategie die je kiest om je prijzen te bepalen kan klanten aantrekken of juist afstoten. Ik kom ondernemers tegen die denken dat een lagere prijs eerder klanten aantrekt. Hoe zit dat eigenlijk? De prijs van je product of dienst is inderdaad heel belangrijk. Deze wordt echter minder belangrijk zodra je mensen aan je bindt, die de waarde van je product of dienst erkennen. Die zien welke “meerwaarde” jouw dienst of product inhoudt. Niet dat ze niet kritisch naar een prijs zullen kijken, maar het is zeker niet het belangrijkste element. Als je zo naar je aanbod kijkt zul je ook niet meteen met kortingen gaan stunten. Vooral niet voor nieuwe klanten tov bestaande klanten. Doe ik leuks voor allebei, maar nogmaals prijs is niet de belangrijkste factor als je het goed aanpakt.

Overtuiging 3: Ik moet mijn werk altijd tot in de perfectie afleveren aan mijn klanten

Een tevreden klant is iemand die nooit wordt teleurgesteld. Toch? En dus moet alles tot in de perfectie worden afgeleverd. Heb je er ooit al eens bij stilgestaan dat je klant een totaal ander beeld van perfectie heeft? Je bent een expert op jouw gebied. Je klant is dat niet. Je kennis en ervaring is daarmee al meer dan wat de klant heeft. Dat moet niet betekenen dat jij handelt als Koning Eenoog in het land der Blinden. Het gaat erom dat jouw beeld van perfectie niet hoeft te matchen met die van de klant. Zorg dat je klant tevreden is. En soms kan dat ook met, in jouw ogen, minder perfectie, zoals jij dat van jezelf verwacht. Zolang je maar voldoet aan de behoefte van de klant en dat je levert wat is afgesproken.

Overtuiging 4: Een succesvol ondernemer kent zijn pad

Oftewel jij weet waar je naar toe wilt. Ik ben het ermee eens dat je als succesvol ondernemer in grote lijnen weet waar je naar toe wilt. Aan de andere kant is er niks mis mee om af en toe dat doel bij te schaven. En soms eens van het pad af te wijken. Soms moet je zelfs hard op je bek gaan. Je weet meteen dat dit niet de goede weg is. Geloof me, fouten maken is niet leuk, wel de beste leerschool die er is. En dat zorgt ervoor dat jij weer in de versnelling komt op weg naar jouw doel.

Overtuiging 5: Een goede ondernemer werkt ook gewoon van 9 tot 5 (en later)

Over dat “later” hebben we het al gehad. Ik weet nog dat ik ooit werd geïnformeerd over het ondernemerschap. Dat je als ondernemer gewoon de wekker moet zetten net als mensen die niet ondernemen en gewoon volle werkdagen moet maken. Inmiddels weet ik wel beter. Want hoe fijn is het om in de mate waarin je dat kunt, je bioritme te volgen. Ik presteer bijvoorbeeld goed in de ochtend en in de namiddag/avond. Ik weet gewoon dat ik niet om 14u achter een laptop moet gaan zitten om mijn beste prestatie te leveren. Dus doe ik dat ook niet. Ik zou deze stelling willen veranderen in: een goede ondernemer kent zijn werktijden.

 

Kun je je in deze overtuigingen herkennen? Ik kom ze in min of meerdere mate steeds weer opnieuw tegen. Bij klanten, bij collega ondernemers en zelfs bij mijn trainers en coaches. Ze helpen je niet vooruit. En hoe zit dat bij jou? Zitten ze jou ook in de weg? Of heb je er nooit bij stilgestaan dat deze overtuigingen wel eens belemmerend zouden kunnen werken.

Ik ben benieuwd naar je reactie.

In de volgende blog vind je de andere 5 hardnekkige overtuigingen van ondernemers. Deze komt er over 14 dagen aan. In de tussentijd hoor ik graag waar jij tegen aan loopt. Succes!