Door Cindy op 3 mei 2017

deel 2 – 10 hardnekkige overtuigingen van ondernemers

Vorige keer heb je de eerste vijf hardnekkige overtuigingen kunnen lezen die ondernemers vaak hebben en die ik ook in mijn rol als business coach vaak tegen kom. Deze blog behandelt weer vijf andere overtuigingen. Sommige overtuigingen zul jij uit je omgeving ook vast herkennen en sommigen heb je zelf. Ik ben benieuwd welke. Jij ook?

 

Overtuiging 6: Ik ben een van de velen in mijn branche

Elke ondernemer waar ik mee werk heeft op de een of andere manier te maken met deze overtuiging. Óf ze hebben deze zelf of anderen vertellen het wel. Een behoorlijk hardnekkige wat mij betreft. Want ja, als je iets met voeding doet, dan ben je een van de velen. Of als je websites maakt of als je, net zoals ik, coach bent. Iedereen is op vandaag coach toch?

Ik gooi er even een andere overtuiging tegenaan: Je bent uniek omdat jij het bent. Jij trekt klanten aan omdat jij het bent. Vooral als je een eenmanszaak hebt, gaan mensen zaken met je doen omdat JIJ het bent. Kijk maar naar jezelf. Hoe maak jij je keuze? En blijf je bij iemand als die persoon je niet bevalt? Vertrouw daarop en de negatieve overtuiging dat je juist een van de velen bent, gaat langzaam op de achtergrond verdwijnen. In een stad kun je ook 50 kappers vinden. Het is aan jou hoe je invulling hieraan geeft.

 

Overtuiging 7: Ik moet in een dikke auto rijden om erbij te horen

Wat bedoel ik hiermee. Ik neem in deze overtuiging het voorbeeld van de auto, maar dit geldt voor meerdere “status” gerichte zaken. Ik zal je een voorbeeld geven: Je hebt bepaalde (franchise) organisaties die bepalen dat je in een bepaalde auto moet rijden om deel uit te maken van de keten. De reden is dat die auto een bepaalde waarde vertegenwoordigt en een uitstraling heeft, waar jouw klant blijkbaar gevoelig voor is. Ik snap de gedachtegang wel ergens hoor. Alleen deze gedachtegang is zo 1980. Sterker nog, de ‘dikke’ auto zou wel eens tegen je kunnen gaan werken. Kies binnen je bedrijf voor voorwerpen of statements die in lijn zijn met jouw bedrijf. Een auto vol roestplekken als jij dienstverlenend werkt is wat minder geschikt. Vind jij duurzaamheid heel belangrijk, dan mag je best in een “dikke” auto rijden. Het is congruent als deze minder slecht voor het milieu is dan de gemiddelde auto. Denk er gewoon goed over na. Niks moet, alles mag. Je hoort “ergens bij” als jij vindt dat dat zo is. En dat is mijn overtuiging.

 

Overtuiging 8: ik heb een aanbod en ik zoek daar mijn klanten bij

Deze overtuiging hebben zoveel mensen en als je het zo leest denk je misschien, nou ik niet. Als dit niet jouw overtuiging is, zal het vast goed gaan met jouw business. Ik kom ze namelijk heel veel tegen. Gelukkig maar, want anders had ik niet veel te doen ?. En ook al zeggen ondernemers dit niet hardop. Ze hebben allemaal een aanbod en vragen zich dan af waar de klanten zitten. Ga eerst op zoek naar je klanten en leer wat hun behoefte is. Pas dan ga jij je aanbod samenstellen. Je succesratio wordt zoveel hoger…

 

Overtuiging 9: Klanten zijn geïnteresseerd in wat en hoe ik iets doe

En dat is de reden dat jouw website exact laat zien welke methodes jij gebruikt en wat je allemaal doet en geleerd hebt. Wat dat wil je klant weten toch? En ook al hebben we het filmpje van Simon Sinek 20x gezien, maakt niet uit. Je moet vooral vertellen over wat het bedrijf doet en hoe. Toch? Zoals Sinek al laat weten, dat heeft zelden voorspoedige business opgeleverd. Je klant wil weten waarom je iets doet en dat mag best prominent op de website van je bedrijf staan. Voor diegenen die Simon nog niet kennen: https://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA

 

Overtuiging 10: Je móet iets met social media doen om zichtbaar te zijn als ondernemer

Deze hoor ik echt zo vaak. Zelfs nu nog. Je moet namelijk helemaal niks. Ook hier is de vraag: hoe bereik ik de klant die ik wil bereiken en dat kan op vele manieren. Nu is social media een relatief “goedkoop” kanaal om je te profileren en dat is een verademing vergeleken met veel andere marketing instrumenten. Maar enkel en alleen als je efficiënt met je berichtgeving omgaat. Want je kunt er veel tijd aan spenderen, zonder dat het direct iets oplevert. Is het dan nog wel goedkoop? En bereik je wat je wilt? Heb jij genoeg klanten en je wordt echt niet gelukkig van het veelvuldige gebruik van Facebook? En je weet bijvoorbeeld dat je klanten er ook niet veel mee doen.. dan trek je waarschijnlijk die klanten aan, die jou op andere manieren vinden en dat is helemaal prima! Kijk naar wat bij jouw bedrijf past, waar jij je gelukkig voelt (want dat straal je uit) en kijk naar je budget. Maak daar een weloverwogen keuze in en daar hoeft veelvuldig gebruik van social media niet bij te horen. Want “een beetje met social media doen” levert navenant weinig op.

 

Kun je je in deze overtuigingen herkennen? Ik heb er weer een aantal genomen die ik regelmatig hoor. Ondernemers hebben deze meestal onbewust. Mijn doel van deze blog is om dit bewust te maken. Wat je ermee gaat doen is aan jou.

Ik ben benieuwd naar je reactie.